تبلیغات
شهادت عزت ابدى است - حضرت فاطمه (س)
 
شهادت عزت ابدى است
چهارشنبه 30 فروردین 1391

مقدمه

سخن از فاطمه (س)است و معرفى او، و البته در محدوده حسب و نسب، ولادت و نامگذارى او بگونه‏اى اجمالى تا شناختى سطحى از ریشه و تبار او حاصل آید. اما در همین تلاش مقدماتى نیز ما با دشوارى‏هائى بشرح ذیل مواجهیم:
1- دشوارى در محدودیت ثبت تاریخى كه بسیارى از اطلاعات لازم از وقایع و جریانات بصورتى مدون وجود ندارند.
2- اختلاف در رأى و نظر مورخان كه برخى از آنها استناد تاریخى را ملاك بحث خود قرار داده‏اند گروهى اسنتاد عقلى را. آشفتگى و درهمى اسناد در این زمینه فوق‏العاده است .
3- آمیخته بودن شگفتى‏هاى واقعیت زندگى او، با پاره‏اى از استبعادهاى فكرى و عقلى كه موجب شد مورخى آن را بكلى نادیده انگارد و اصولاً وارد آن بحثها نگردد.
4- دور ماندن ما از اصل جریان‏هاى تاریخى بعلت فاصله زمانى بسیار و نفوذ دست تحریف در اسناد و احیاناً اعمال غرض برخى از مورخان و برخورد خطى و مسلكى با وقایع.
5- آمیختن بسیارى از مسائل و حوادث با تعصب‏هاى، اغراق گوئى‏ها، و در مواردى هم تخفیف‏ها و كاستن‏ها از شأن و رتبت و موقعیت او، واقعى جلوه دادن امرى را كه شاید هرگز واقع نشده بود و یا اصل مسأله به گونه‏اى دیگر بوده و مورخ آن را با رنگ مذاق خویش وفق داده است .
در همه حال این مائیم و آن هم تاریخ. اسنادى در دستند كه تكیه‏گاه ما جز بدانها نمى‏تواند باشد. گو اینكه در مواردى با استحسان عقلى مى‏توانیم بحقایقى دست یابیم ولى بعلت شگفتى‏هاى عظیم خلقى و خلقى در فاطمه (س) و استثنائى بودن شرایط او، همه گاه به آن هم نمى‏توان تكیه كرد. و ما در عین چنان دشوارى‏هاو محدودیت‏ها خواستیم به ترسیم چهره‏هاى واقعى از شخصیت فاطمه (س) بپردازیم و طبیعى است كه توفیق ما در این راه اندك باشد.

پدرش

پدرش محمد مصطفى (ص) خاتم انبیاء و آخرین تن از سفراى الهى، عقل كل و هادى سبل است. رمز خلقت است و سمبل آفرینش به بركت او خلقت افلاك است و انجم، و در سایه بعثت او نظام حیات اسلامى و رشد و سعادت بشر.
اینكه رسول خدا (ص) چگونه انسانى بود و در گرو خدمتش چه رشدها و پیشرفتهائى براى بشریت پدید آمدند خود بحثى پر دامنه است كه عرضه آن دفترى جداگانه را مى‏طلبد و به بحمدالله آثار مكتوب در این زمینه اندك نیستند. بدین خاطر ما وارد آن بحث نمى‏شویم و تنها به این مطلب بسنده مى‏كنیم كه:
فاطمه (س) ثمره وجودى پیامبر (ص) و تربیت شده و در دامان او، آن هم در دوران بعثت است. بدین سان هرگونه بحث و سخنى كه در اسلام راجع به تربیت و سازندگى است توسط پیامبر درباره او پیاده شده و حق است كه فاطمه (س) را تربیت یافته‏اى مدل و اسوه براى دنیاى اسلام بشناسیم و اگر از ما بپرسند كه اسلام در تربیت دختران به كجا مى‏خواهد برسد پاسخ صریح آن این است كه مى‏خواهد چون فاطمه (س) بپروراند.

مادرش

مادرش خدیجه است، زن سرشناس عرب و از متشخص‏ترین آنها، از خاندانى كه اغلب اعضایش متفكر بودند و صاحب مقامات علمى. پدرش مدافع كعبه و مقاومى سرسخت كه نگذاشت حجر الاسود توسط پادشاه یمن از خانه كعبه كنده و ربوده شود، جدش جزء گروه حلف الفضول و مدافع مستضعفان، پسر عمویش ورقه بن نوفل فردى كه در جلسه سرى سران جاهلیت بت پرستى را كار لغو و بیهوده كرده بود و با شنیدن جریان وحى و نبوت سر پیامبر را بوسید و مراتب را به او تبریك گفت و به او عده یارى داد و...
اما خدیجه خود زنى است كه از قریش، صاحب مال و ثروت بسیار، در عین جمال معنوى متعدد. شافعى در كتاب خود مى‏نویسد كانت خدیجه اوسط نساء قریش نسباً و اعظمهم شرفا و اكثرهم مالا و كانت تدعى فى الجاهلیه، طاهرة.
او از لحاظ نسب در جامعه قریش زنى متوسط و از نظر شرافت بزرگترین آنها و از نطر مال و ثروت در سطح نسبتاً بالائى بود و او را در جاهلیت طاهره مى‏خواندند.
زنى بود، باصفات عالى و پاكیزه كه زكیه‏اش نیز مى‏نامیدند. پناه زنان و دختران بى‏پناه بود و ام الایتامش مى‏خواندند.
زنى بود با گذشت و ایثارگر، ملكه‏اى بود جلیله و على الاطلاق در مكه، كه در سایه علاقه به معنویت، تلاش و كوشش بسیارى در خدمت به مردم داشت و در مسیر تجارت و كار، درآمدى بدست آورده و بخشى از آن را در خدمت به محرومان صرف مى‏كرد.

ازدواج باپیامبر :

پس از مرگ همسر اول (و شاید همسر دوم) بعلت ثروت و شهرت، و هم بعلت پاكدامنى و طهارت خواستگارانى بسیار براى او مى‏آمدند. ولى او به همه آنها پاسخ منفى مى‏داد. اما او محمد (ص) را كه بعدها به پیامبرى رسید امین و راستگو یافته و آثار عظیمى از نجابت و عزت در او سراغ داشت. خود به وسیله پیام رسانى به او پیشنهاد ازدواج داد و تقاضاى همسرى با او را كرد.
و عرضت نفسها على النبى و قالت یابن عم انى رغبت فیك لقرابتك منى، و شرفك من قومك و امانتك عندهم و حسن خلقك و صدق حدیثك  خود را بر پیامبر عرضه كرد و گفت اى پسر عم، بخاطر خویشاوندى و نزدیكى تو با خود به تو رغبت دارم، و هم بمناسبت برترى شرافت تو و امانت تو در نزد آنان و اخلاق خوش تو و صدق سخن تو خواستار ازدواج تو شده‏ام.
و این یك درس است براى همه آنان كه در پى ازدواج و اختیار همسرند. زنان با كمال و فهمیده در ازدواج به دنبال ملاك و معیارى مى‏روند كه زندگى ساز و سعادت آفرین باشد. تنها در پى قد و قامت رشید، چهره زیبا، و مال و ثروت نیستند كه آن جنبه‏ها در عین اینكه بد نیستند اصالت ندارند. زندگى سعادتمندانه زوجین در سایه شرافت و ایمان است، امانتدارى و پاكى است، حسن خلق و صدق حدیث است و دیگر امور باید تحت‏الشعاع آن قرار گیرند.

برگزارى ازدواج

ازدواج صورت گرفت، با شكوه و عزتى در خور آنان و این درست به هنگامى است كه پیامبر جوانى مجرد است و 25 سال از عمرش مى‏گذرد و خدیجه به روایت ابن عباس 28 سال او و به روایت مشهور 40 سال دارد و زنى بیوه است و البته در آنجا كه مسأله كفویت اعتقادى مطرح باشد مسأله تفاوت سن و بیوگى تحت‏الشعاع قرار خواهد گرفت.
ازدواج شان ازدواجى موفق بود وا ین دو از وصل هم راضى و دلشاد بودند و تاریخ همانند چنان وصلتى را كه خاطره آفرین باشد سراغ ندارد. خدیجه از مال خود، به احترام محمد (ص) هزینه بسیارى را تدارك دید و جمع عظیمى بر سر خوان او حاضر شدند و از آن جشن و اطعام بهره بردند و آوازه آن وصلت در شهر پیچید.
این نكته نیز قابل ذكر است كه بسیارى از زنان همشأن خدیجه او را بخاطر این ازدواج سرزنش كرده وحتى از او دورى گزیدند. بر او وارد نمى‏شدند و بر او سلام نمى‏كردند و این امر بدان حد بود كه میرفت خدیجه را نگران كند زیرا در جاهلیت فرد یتیم را بچشم فردى بیچاره نگاه مى‏كردند و ازدواج و همسرى با او را نامیمون مى‏شمردند و وحشت از آن بود كه بدبختى یتیم دامنگیر آنها هم بشود. ادامه این دورى و قهر چندان ادامه یافت كه حتى در دوران نبوت محمد (ص) خدیجه را نگران جان پیامبر مى‏كرد. او پس از ازدواج صندوقى را كه در آن پول و ثروت و اسناد او بود درمقابل پیامبر نهاد كه این دارائى من است و در اختیار توست و من در برابر تو كنیزى هستم.

ایمان خدیجه

فاطمه (س) این مزیت را بر دیگران زنان جامعه خود دارد كه مادرش «اوّلُ مَنْ آمَن» است. و پس از قبول اسلام و دعوت پیامبر همه توان و عاطفه و احساس و هستیش را در راه دین او مایه گذارد و همه صدق و وفایش را در راه گسترش آئین او صرف كرد. و درآمد و ثروتش را كه اندك نبودند براى پیشبرد اهداف الهى و انسانى بكار انداخت .
رسول خدا (ص) پس از وفات او، در برابر فردى كه از محبت رسول (ص) درباره او انتقاد كرده بود فرمود: و این مثل خدیجه، صدقتنى حین كذبنى الناس  چه كسى مى‏تواند چون خدیجه باشد؟ به هنگامى كه همه افراد به تكذیبم پرداخته بودند او مرا تصدیق كرد و...
زهرى در تاریخ خود مى‏نویسد خدیجه در راه ترویج اسلام و كمك به مسلمانان چهل میلیون سكه طلا و نقره خرج كرد و همه هستیش را در راه خدا داد و بگفته بزرگى دیگر  با آن همه ثروتى‏كه داشت دستش از مال دنیا چنان خالى بود كه حتى كفنى براى خود باقى نگذارد و در حین مرگ توسط دخترش فاطمه (س) به پیامبر پیغام فرستاد عبائى را كه در حین نزول وحى بر سر مى‏انداخت كفن او كند و پیامبر هم چنین كرد .
در آن هنگام كه راه حق شناخته شود و جاى شك و شبهه‏اى باقى نماند، دیگر جاى حفظ و نگهدارى كفن هم نخواهد بود مى‏توان از پول كفن خود هم بنفع هدف صرفنظر كرد. آرى، از نظر ما هم بى كفن بودن ضایعه‏اى است، ولى ضایعه بزرگتر و بهتر بگوئیم فاجعه گرانبارتر در این است كه ستر آئین و مذهب براى آدمى نباشد. خدیجه بى‏كفنى خود را مى‏پذیرد تا جامعه انسانى را جامه‏اى و نانى باشد، از جهاز دفن خود مى‏گذرد تا آئینداران راستین بى‏ساز و برگ نباشند.

احترام خدیجه نزد پیامبر:

خدیجه را نزد پیامبر احترامى فوق‏العاده بود. رسول خدا (ص) هم به خاطر پاكى اخلاق و صدق گفتار و خلوص عمل او، و هم بخاطر اندیشه بلند و تفكر والاى خدیجه او را محترم مى‏داشت. محبت او را نوعى عنایت الهى تلقى مى‏كرد و مى‏فرمود رزقت حبها (دوستى او روزى من شد) و این خود سند افتخارى براى خدیجه بحساب مى‏آید. و در جنبه صحت رأى و نظر او نیز آورده‏اند كه در مواردى بسیار پیامبر با او مشورت مى‏فرمود.  و این خود افتخارى دیگر براى اوست و مى‏خواهیم بگوئیم اگر همسر آدمى خردمند و اهل اندیشه باشد هم در خور محبت است و هم در خور مشورت و معاونت در حیات فردى و اجتماعى .
او بیست و پنج سال با پیامبر زندگى كرد و در حالى از دنیا رفت كه رسول خدا هم چنان به زندگى با او رغبت داشت و تا خدیجه زنده بود او همسر دیگرى اختیار نكرد  و نیز هیچگاه از زندگى با او احساس خستگى و ملالت نفرمود. پس از مرگ خدیجه روزى پیامبر صداى هاله، خواهر او، را شنید و بیاد خدیجه گریه كرد. عایشه گوید از این واقعه رشكم آمد و گفتم خداى عوض آن پیرزن، زنى جوانى و زیبا به تو داد (یعنى خودش) و پیامبر بر آشفت كه عایشه ترا به خدا سوگند دیگر از این سخنان مگوى، خداوند هرگز بهتر از او را نصیبم نفرمود او وقتى مرا تصدیق كرد كه همه كفر مى‏ورزیدند و...
خدیجه به هنگام مرگ بعنوان حلالیت‏طلبى ازپیامبر پرسید كه آیا از او رضایت دارد؟ رسول خدا (ص) فرمود آرى، از تو خرسندم، و امیدوارم خداى از تو راضى باشد... و چه سعادتى از این بالاتر كه رسول خدا (ص) از او ابراز رضایت كند و این درسى است براى ما انسانها كه مردان و زنان براى یكدیگر امانتدار باشند و دلدار، وغفلت‏ها و مسامحه‏ها در زندگى خود را بر یكدیگر بخشند و بر هم مصالحه كنند و رفتارشان بگونه‏اى باشد كه موجبات رضاى شان را از یكدیگر فراهم آورد. غرض آنكه فاطمه (س) دختر چنین مادرى است و خدیجه امضاى پیامبر را بر صحت فعل و قولش در دفتر اعمال خود دارد پیامبر او را سیده زنان عالم معرفى كرده و هم او محبوب خداى تعالى است مقام خدیجه در نزد خداتا بدان حد است كه در روایات آمد، هرگاه جبرئیل بر پیامبر وارد مى‏شد مى‏گفت سلام خداوند را به خدیجه اعلام نماید. [11]

تكون جنین فاطمه (س)

روایات در این زمینه گوناگون و پر دامنه‏اند ضمن اینكه همه آنها محتواى كلى یك سخن را عرضه مى‏دارند. از جمله این روایت است كه پیامبر فرمود: «لما عرج بى الى السماء اخذ بیدى جبرئیل و ادخلنى الجنة» به هنگامى كه مرا به معراج بردند جبرئیل دستم را گرفت و وارد بهشتم كرد. «فناولى من رطبها فاكلته» ،از خرماى بهشت برایم آورد و من آن را خوردم.«فتحول ذلك نطفة فى صلبى» و مایه آن غذا در صلب من بصورت نطفه‏اى در آمد. «فلما هبطت الى الارض واقعت خدیجه» به هنگامى كه به زمین فرود آمدم با خدیجه همبستر شدم «فحملت بفاطمة» او به وجود فاطمه (س) حامله شد.  در سخنى دیگر آمده است كه:
جبرئیل فرود آمد كه چهل روز از خدیجه دورى گزین در این مدت شبها به عبادت و روزها در روزه باشد. در شب چهلم با خرما و انگور، به نقلى با سیب بهشتى افطار كرد و بنزد خدیجه رفت و نور فاطمه (س) به رحم خدیجه منتقل شد ، دستور وصلت از جانب خدا بود كه مى‏خواست از نسل او ذریه طیبه‏اى باشد.
در این سخن درس جدیدى براى مردان و زنان است كه در انعقاد نطفه و ایجاد نسل زمینه سازى و طراحى قبلى باید باشد، روابط در چار چوب اندیشه الهى باید صورت گیرد و با غذاى پاك و طیب نطفه‏اى و به دنبالش وصلتى باشد. این حاملگى را اگر در سال پنجم بعثت در نظر گیریم، خدیجه باید در سنین 60باشد (اگر ازدواج او در 40 سالگى بوده) و اگر در 28 سالگى او ازدواج صورت گرفته باشد ، در حاملگى 48 سال داشته است.
در دوران حاملگى او از وقایع و حوادث كمتر خبر داریم، زیرا تاریخ حمل خدیجه را برخى در سنین قبل از بعثت بعضى آغاز بعثت و جمعى پنجم بعثت نقل كرده‏اند و هر كدام را كه اختیار كنیم بحث جدیدى در آن رابطه خواهیم داشت. اما آنچه كه در دوران حمل او اتفاق افتاد سخن گفتن فاطمه (س) در شكم مادر است كه سخنان و روایات متعددى در این زمینه از منابع گوناگون نقل شده‏اند.  از جمله این روایت است :
- فلما حملت (خدیجه) بفاطمة سلام الله علیها - به هنگامى كه خدیجه بوجود فاطمه (س) كه درود خدا بر او باد حامله شد.
- كانت فاطمه علیها السلام تحدثها من بطنها و تصبرها فاطمه (س) از شكم مادر با او حرف مى‏زد و درس تحملش مى‏داد .
- و كانت تكتم ذلك من رسول الله (ص) خدیجه آن را مكتوم داشته و از آن به پیامبر سخنى نگفته بود.
- فدخل رسول الله یوما فسمع ذلك روزى پیامبر وارد شد و این گفتگو را شنید.
- فقال یا خدیجة لمن تحدثین؟ فرمود خدیجه با چه كسى سخن مى‏گوئى؟
- قالت الجنین اللذى فى بطنى تحدثنى و تونسنى خدیجه عرض كرد جنینى كه در شكم من است با من سخن مى‏گوید و با من مأنوس است. [17]
- در روایات دیگر آمده است كه پیامبر فرمود خدیجه، این جبرئیل است كه به من مژده داد فرزندى كه در شكم تست دختر است و او نسلى پاك و میمون و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى نسل مرا از او قرار داده و از ذریه او ائمه راستین و خلفائى را در زمین مقرر فرموده تا از انقضاى وحى تا روز قیامت هم چنان جانشین خداوند در زمین باشند.
بدین سان از همان دوران جنینى معلوم است كه او چگونه ثمره‏اى است و از ذریه او چگونه افرادى پدید مى‏آیند، از غذاى پاك و بهشتى، نسلى پاك، مدافع سنن الهى و سازنده و هدایت كننده پدید مى‏آیند و از نطفه ناپاك ذریه‏اى كه هر كدام نیزه‏اى بر پیكر اسلامند.

ولادت فاطمه

زمان حمل فرا رسید، خدیجه اززنان قریش در امر وضع حمل كمك خواست بخاطر سابقه نارضائى از این وصلت و شاید هم نارضائى از تغییرعقیده و مذهب او كمك به او را نپذیرفتند. حزن و اندوه خدیجه فزونى یافت و بنا بر آنچه كه نوشته‏اند ناگهان در باز شد و جمعى از زنان بر او وارد شدند.
- فقالت احدیهن لا تحزنى یا خدیجه - از بین آنان زنى رو به او كرد و گفت اى خدیجه محزون مباش.
- فارسلنا ربك الیك و نحن اخواتك - خداى تو ما را به سوى تو فرستاد و ما خواهران و یاران توایم.
- انا ساره - من ساره‏ام (همسر ابراهیم (ع)).
- و هذه آسیه بنت مزاحم وهى رفیقتك فى الجنة .و این آسیه (همسر فرعون) و همدم تو در بهشت است .
- و هذه مریم بنت عمران و این مریم بنت عمران (مادر عیسى است).
- و هذه كلثم اخت موسى بن عمران و ابن كلثم خواهر موسى بن عمران است .
- بعثنا الله الیك لِنُلّى عنك ما بلى النساء من النساء خداوند ما را به سوى تو گسیل داشت تا در امورى كه براى زنان پدید مى‏آید ترا یاور و كمك كار باشیم.
بدین سالن به كمك خدیجه پرداختند تا فاطمه را به دنیا آورد.

در حین ولادت

فاطمه (س) آن معجزه آفرینش و آن سیده زنان به دنیا آمد و بنا به سرورده مرحوم حجة الاسلام خراسانى در حریم مكه خورشیدى درخشید كه مروه و صفا از نور او روشنائى یافتند:

اشرقت فى حریم مكة شمس‏

فاستنارت بمروها و صفاها

بدنیا آمد در حالیكه بنا به نوشته محدث قمى ره ذكر شهادت بر لب داشت.  بدینگونه:
- اشهد ان لا اله الا الله گواهى مى‏دهم كه خدائى جز الله نیست .
- و ان ابى رسول الله سید الانبیاء و گواهى مى‏دهم كه پدرم رسول خدا و سید پیامبر است .
- و ان بعلى سید الاوصیاء و همسرم على سید اوصیاءاست
- و ولدى سادة الاسباط
و فرزندانم سید اسباط پیامبرند
شاید بروز چنین واقعه‏اى براى اذهان كمتر قابل قبول باشد ولى در بینش دینى وقوع چنین امرى غیر قابل امكان نیست. این قرآن كتاب خداوند است كه در دست ماست و در حقانیت آن شك و ریبى نیست در قرآن سخن از مریم است كه بدون واسطه و اسباب عادى زاد و ولد، از او فرزندى چون عیسى پدید آمد. عیسائى كه در گهواره سخن گفت و یا آدم ابوالبشر را از خاك پدید آورد و از روح منسوب به خود در او دمید و حیاتش بخشید. از چنان خدائى بعید نیست كه بخواهد دخترى از صلب پیامبر بدین حال و هوا و خصایص پدید آورد. داستان چنین كارهاى شگفت‏انگیز در همه كتب مقدس فراوان مشاهده مى‏شود و طبیعى است كه این امر از آیات خداوند باشد .

در تاریخ ولادتش

اینكه فاطمه (س) كى و در چه تاریخى بدنیا آمد در بین مورخان وحدت نظر نیست و این خود یك بحث تاریخى است و حق این است كه در این باب اطلاع درستى نداریم و آنچه كه درباره آن داورى مى‏شود باتكاى نوعى استحسان عقلى است. ما در اینجا نظراتى را كه دیگران در كتب خود نوشته و جمع‏آورى كرده‏اند ذكر مى‏كنیم و نخست در مورد سال ولادتش بحث كنیم .
1- ابوالفرج اصفهانى در كتاب مقاتل الطالبین سال ولادتش را پنج سال قبل از بعثت، مقارن سال نوسازى خانه كعبه ذكر كرده است. صاحب كشف الغمه هم این رأى و نظر را پسندیده و از امام باقر (ع) روایتى را در این باره ذكر كرده است. ابن اثیر هم همین رأى را برگزیده است.
2- صاحب الاستیعاب (ابن عبدالبر) ولادت او را در سال دوم بعثت ذكر كرده، رأیى كه مورد تأیید در كتاب الاصابه هم هست ، شیخ طوسى، كفعمى، و مجلسى هم این رأى را برگزیده‏اند به همین گونه است طرز فكر حاكم در مستدرك، شیخ مفید در ارشاد و ابن شهر آشوب در مناقب.
3- گروهى از علماى امامیه ولادت او را در سال پنجم بعثت نوشته‏اند، یعنى در 45 سالگى پیامبر مثل مرحوم طبرسى، مرحوم كلینى  و در این اندیشه مورخان اهل سنت تاییدى نكرده‏اند.
البته گروه اندكى هم هستند كه ولادت او را در سال اول بعثت نوشته‏اند ولى در كل به نظر مى‏رسد رأى سالهاى پنجم قبل از بعثت و یا دوم آن به صواب نزدیكتر باشد.
اما درباره روز ولادت او.
- عده‏اى آن را روز جمعه دهم جمادى الاخر نوشته‏اند.
- برخى هم آن روز جمعه بیستم جمادى الاخر.
و البته به تناسب روز و تاریخ ولادت فاطمه (س) كه مورد بحث و اختلاف است در مورد سن و سال ازدواج و وفات او هم اختلاف رأى خواهد بود و اینكه او در چه سنى ازدواج كرده و در چه سنى وفات یافته جاى سخن بسیار است .

نامگذارى او

اسم به معنى نشانه و اسم گذارى نوعى نشانه‏گذارى است. از نظر علمى نوع اسم در شخصیت حال و آینده فرد بسیار مؤثر است و از نظر روان موجب نوع احساس نیك یا بد، حركت یا ركود، رشد یا انحطاط است و به همین خاطر در اسلام راجع به آن توصیه‏هاى بسیارى شده است .
مثلاً اسلام خواسته است براى فرزندان نامى را برگزینند كه سازنده و رشد دهنده باشد، وابستگى او را به مكتبى و اندیشه‏اى نشان دهد، موجب احساس غرور و سرافرازى او در حال و آینده باشد، او را به موضعگیرى ویژه و مثبتى وا دارد، حتى در مواردى خط فكرى و سیاسى آدمى را در حفاظت و احیاى یك اندیشه نشان دهد.
رسول خدا به تناسب ابعاد متعدد شخصیتى فاطمه (س) او را به اسامى و القاب متعددى مى‏نامید كه همه آنها زیبایند و غرور آفرین، رنگ مكتب و اندیشه اسلامى دارند و هر كدام به مناسبتى و در جائى به كار مى‏رفته‏اند و یا نوعى از حالات و صفات فاطمه (س) را نشان مى‏دادند.

نوع اسامى

امام صادق (ع) فرمد: ان لفاطمة تسعة اسماء عند الله عزو جل. براى فاطمه (س) در نزد خدا نه اسم است: فاطمه، والصدیقه، و المباركه، و الزكیه، و الراضیه، والمرضیه، و المحدثه، و الزهراء و الطاهره. [24]
در شرح و توضیح این اسماء گفته‏اند او
- فاطمه است زیرا كه از شر و از دوزخ بریده است .
- طاهره است یعنى پاك و پاكیزه از نقایص و صفات ناپسند.
- زكیه است یعنى رشد یافته و رشد یابنده در جنبه كمالات و خیرات.
- مباركه است یعنى صاحب خیر و بركت در علم و فضل و كمالات و نسل .
- صدیقه است یعنى بسیار راستگو و درست.
- راضیه است یعنى خشنود به رضاى حق و تسلیم در راه او.
- مرضیه است یعنى مورد پسند خدا و اولیاى او.
- محدثه است یعنى زنى كه فرشته الهى با او سخن مى‏گوید.
- مطهره است یعنى از هر آلودگى و پلیدى دور است .
- نامهاى دیگرى هم براساس روایات، براى او ذكر كرده‏اند كه اهم آنها عبارتنداز:
- زهراء یعنى كسى كه از او نور و درخشندگى متجلى مى‏شود، فروغ تابان معرفت، نمونه روشن خداپرستى است و نُوُرها اشتقّ مِن نور عظمة اله.
- معصومه یعنى محصوره از گناه.
- بتول یعنى كسى كه حیض نشود. التى لم ترحمرة قط [
- ابن اثیر در النهایه گوید بدان علت بتولش خواندند كه از زنان عصر خود بحسب فضیلت و تقوا و نسب منقطع و ممتاز بود و هم به دلیل انقطاعتش از دنیا و اتصالش بمنبع سرمدى.
- منصورهیعنى كسى كه یارى مى‏شود (به قصاص قاتل فرزندش).
- حصان یعنى كسى كه عفیف است و پاكدامن.
- حره یعنى كسى كه آزاد از وابستگى به خاك و رمل و شوائب آن است .
- عذرایعنى بكر و باكره.
- هانیه یعنى مهربان در حق شوهر.
- شفیعه یعنى دارنده مقام شفاعت.
و اینها خود درس آموزند و جهت دهنده و مى‏ارزد كه در خانواده‏هاى شیعى براى فرزندان از اینگونه نامها برگزیده شود. ما را در اسامى دیگرى كه براى فرزندان بر مى‏گزینیم اگر اعتراضى نباشد انتقادى وارد است .

درباره نام فاطمه (س)

در میان اسامى متعددى كه براى اوست نام فاطمه (س) از همه معروفتر و به گوش‏ها آشناتر و در كتب اسلامى ذكر این نام بیشترین است. در مورد معنى و وجه تسمیه‏اش گفته‏اند: او فاطمه (س) است:
- لا نها فطمت عن الطمت، بدان خاطر كه از آزار حیض بازداشته شده.
- لا نها فطمت عن الشر زیرا كه او از شر بریده و جداست.
- لانها فطمت عن الخلق‏زیرا كه او از مردم بریده شده.
- لا نها فطمت محبیها عن النار زیرا كه دوستدارانش از آتش دوزخ دور و بركنارند.
- لانها فطمت و شیعتها عن النار زیرا كه او و شیعیانش از آتش دور و بركنارند.
- لان الخلق فطموا عن كنه معرفتها زیرا كه مردم از كنه معرفتش بازداشته شده‏اند.
- لانها فطمت عن ماسوى اله‏زیرا كه او از غیر خدا بریده است.
- و امام صادق (ع): لقد فطمها بالعلم و عن الطمث فى المیثاق - فسماها فاطمة - ثم قال انى فطمتك بالعلم و فطمتك بالطمث  خداوند اورا با علم و دانش درآمیخت و از شكول در پیمان بازداشت او را فاطمه (س) نامید و فرمود تو را از كسب دانش اكتسابى بازداشتم و از پلیدى‏ها دور نمودم.

كنیه‏ها و تعابیر

براى فاطمه (س) كنیه‏هائى است و كنیه‏ها در دنیاى گذشته تقریباً نقش نام خانوادگى امروز را براى افراد ایفا مى‏كرده‏اند این كنیه‏ها متعددند و هر كدام به مناسبتى و در بیان شأنى از فاطمه (س) بكار مى‏رفته‏اند.
- برخى از آنها در رابطه با انتساب او به فرزندان اوست مثل ام الحسن، ام الحسین، ام المحسن، ام الائمه، ام السبطین، ام الازهار.
- برخى دیگر داراى رنگ جامعه و اجتماعند مثل ام المومنین، ام الایتام، ام النساء، ام الامه.
- بعضى در رابطه بافضائل اوست مثل ام العلوم، ام الخیره، ام الفضائل.
- و بعضى هم در انتساب او به پدرش مثل ام ابیها (مادر پدرش)
تعابیرى هم كه از او در دست است همگى زیبا و در خور شأن اوست از جمله:
- فاطمه (س) لطیفه‏اى از عالم لاهوت است، فاطمه (س) مظهر زنى كامل و نمونه انسانیت و فضیلت است، فاطمه (س) واجد بوى بهشت است .
- فاطمه (س) ریحانه یا گلى خوشبوست و رسول خدا (ص) مى‏فرمود من از فاطمه (س) بوى بهشت را مى‏شنوم.



نوع مطلب : زندگی نامه ی شهدا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
دوشنبه 20 شهریور 1396 04:43
فوق العاده است، چه وبلاگ آن است! این وبلاگ برای ما مفید است
نگه داشتن آن
دوشنبه 20 شهریور 1396 03:43
سلام بسیار زیبا سایت!! مرد.. عالی.. شگفت انگیز..
من سایت شما را نشانه می گیرم و علاوه بر این خوردها را می گیرم؟

من خوشحالم که اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد
ما می خواهیم استراتژی های بیشتری در این زمینه بسازیم
تشکر برای به اشتراک گذاری.....
یکشنبه 19 شهریور 1396 23:36
شگفت انگیز است برای بازدید از این سایت و خواندن
دیدگاههای همکاران درباره این مقاله، در حالی که من نیز مشتاق تجربه است.
یکشنبه 19 شهریور 1396 23:10
من همیشه این صفحه پست وبلاگ را به تمام مخاطبینم ایمیل فرستادم، زیرا اگر مایل به خواندن آن بعدا تماس های من نیز باشد.
یکشنبه 19 شهریور 1396 10:03
من واقعا از دارنده این وب سایت سپاسگزارم که این مقاله قابل توجه را در این زمان به اشتراک گذاشته است.
جمعه 20 مرداد 1396 22:07
We are a bunch of volunteers and starting a new scheme in our community.

Your site offered us with useful information to work on. You've performed
a formidable process and our whole group will probably be grateful to you.
جمعه 13 مرداد 1396 09:18
Wonderful, what a blog it is! This weblog provides
helpful data to us, keep it up.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 21:51
Wow! At last I got a web site from where I know how to in fact
get useful data concerning my study and knowledge.
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:12
It's impressive that you are getting thoughts from this article as well as
from our argument made at this place.
یکشنبه 4 تیر 1396 22:59
Hello my friend! I want to say that this post is awesome, nice written and come with almost all vital infos.
I'd like to see extra posts like this.
دوشنبه 1 خرداد 1396 02:22
Attractive portion of content. I just stumbled upon your blog
and in accession capital to say that I acquire actually enjoyed account your weblog posts.
Any way I'll be subscribing on your feeds or even I
achievement you access constantly rapidly.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 17:14
Good information. Lucky me I found your site by chance (stumbleupon).
I've saved it for later!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 14:37
You could definitely see your skills within the work you
write. The arena hopes for more passionate writers such as you
who aren't afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 15:45
Hey I know this is off topic but I was wondering
if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some
time and was hoping maybe you would have some experience
with something like this. Please let me know if you run into anything.

I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
1**
ساعت فلش مذهبی 2*
3* 4** 5** 7** 8*******