تبلیغات
شهادت عزت ابدى است - چه پرشكوه است صفات خدا
 
شهادت عزت ابدى است

بهوش باشید به همان اندازه كه: خدایابى یعنى پى بردن به وجود خدا از طریق مطالعه اسرار جهان آفرینش سهل و آسان است، شناسایى صفات خدا به دقّت و احتیاط فراوان احتیاج دارد.

لابد مى پرسید چرا؟ دلیل آن روشن است، زیرا خداوند هیچ چیزش با ما و آنچه دیده ایم و شنیده ایم شباهت ندارد؛ بنابراین نخستین شرط شناسایى صفات خداوند نفى تمام صفات مخلوقات از آن ذات مقدّس؛ یعنى تشبیه نكردن او به هیچ یك از موجودات محدود عالم طبیعت است، و این جا است كه كار به جاى باریكى مى كشد، زیرا ما در دل این طبیعت، بزرگ شده ایم؛ تماس ما با طبیعت بوده، با آن انس گرفته ایم لذا ما میل داریم همه چیز را با مقیاس آنها بسنجیم.

به عبارت دیگر ما هر چه دیده ایم جسم و خواص جسم بوده، یعنى موجوداتى كه داراى زمان و مكان معیّنى بوده اند؛ ابعاد و اشكال


                          به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مخصوصى داشته اند، با این حال تصوّر خدایى كه نه جسم دارد، نه زمان و نه مكان، و در عین حال به تمام زمان ها و مكان ها احاطه دارد، و از هر نظر نامحدود است؛ كارى است دشوار؛ یعنى احتیاج دارد كه با دقّت در این راه گام برداریم.

امّا یادآورى این نكته بسیار لازم است كه ما به حقیقت ذات خدا هرگز پى نخواهیم برد، و انتظار آن را هم نباید داشته باشیم، زیرا چنین انتظارى به این مى ماند كه انتظار داشته باشیم اقیانوس بیكرانى را در ظرف كوچكى جاى دهیم، یا فرزندى كه در درون شكم مادر است، از تمام جهان بیرون باخبر گردد، آیا چنین چیزى ممكن است؟

و اینجا است كه یك لغزش كوچك ممكن است انسان را فرسنگ ها از جاده اصلى خداشناسى به دور اندازد و در سنگلاخ بت پرستى و مخلوق پرستى سرگردان سازد. (دقّت كنید) خلاصه این كه باید متوجّه باشیم صفات خدا با صفات مخلوقات هرگز مقایسه نكنیم.

صفات جمال و جلال

معمولا صفات خدا را به دو دسته تقسیم مى كنند: صفات ثبوتیه یعنى آنچه خداوند آنها را داراست و صفات سلبیه یعنى آنچه خداوند از آنها منزّه است.

و اكنون این سؤال پیش مى آید كه ذات خداوند داراى چند صفت است؟

پاسخ آن این است كه: صفات خدا از یك نظر بى پایان و نامحدود و ازنظرى در یك صفت خلاصه مى شود، زیرا تمام صفات ثبوتى خدا را مى توان در جمله زیر خلاصه كرد:ذات خدا ذاتى است نامتناهى از هر جهت و داراى تمام كمالات.در مقابل صفات سلبى نیز در این جمله خلاصه مى گردد:ذات خدا از هیچ نظر نقصان ندارد.

ولى از نظر دیگر چون كمالات و نقائص درجات دارند، یعنى بى نهایت كمال و بى نهایت نقص را مى توان تصوّر نمود، لذا مى توان گفت خداوند بى نهایت صفات ثبوتى؛ و بى نهایت صفات سلبى دارد، زیرا هر كمالى تصوّر شود او دارد، و هر نقصى تصوّر شود خداوند از آن پیراسته است؛ پس صفات ثبوتى و سلبى خداوند نامحدود است.

معروف ترین صفات خداوند

مشهورترین صفات ثبوتى خداوند همان است كه در شعر معروف زیر جمع آورى شده است:

عالم و قادر و حىّ است و مرید و مدرك *** هم قدیم و ازلى پس متكلّم صادق

1- خداوند عالم است؛ یعنى همه چیز را مى داند.

2- قادر است یعنى بر همه چیز توانا است.

3- حىّ است یعنى زنده است، زیرا موجود زنده كسى است كه هم علم دارد هم قدرت، و چون خداوند هم عالم است و هم قادر؛ بنابراین زنده است.

4- مرید است یعنى صاحب اراده مى باشد و در كارهاى خود مجبور نیست و هر كارى انجام مى دهد، داراى هدف و حكمت است و كم ترین چیزى در آسمان و زمین بدون فلسفه و هدف نیست.

5- خداوند مدرك است یعنى همه چیز را درك مى كند، همه را مى بیند و همه صداها را مى شنود و از همه چیز آگاه و باخبر است.

6- خداوند قدیم و ازلى است یعنى همیشه بوده و وجود او آغازى ندارد، زیرا هستیش از درون ذاتش مى جوشد، و به همین دلیل ابدى و جاودانى هم هست، زیرا كسى كه هستیش از خود او است فنا و نیستى براى او معنا ندارد.

7- خداوند متكلم است یعنى مى تواند امواج صدا را در هوا ایجاد كند و با پیامبران خود سخن بگوید؛ نه این كه خداوند زبان و لب و حنجره داشته باشد.

8- خداوند صادق است؛ یعنى هر چه مى گوید راست و عین واقعیّت است، زیرا دروغ گفتن یا از جهل و نادانى است و یا از ضعف و ناتوانى است، خداوندى كه دانا و توانا است محال است دروغ بگوید.

* * *

و معروف ترین صفات سلبى او در شعر زیر جمع است:

نه مركب بود و جسم، نه مرئى نه محل *** بى شریك است و معانى، تو غنى دان خالق

1- مركب نیست یعنى اجزاى تركیبى ندارد، زیرا در این صورت احتیاج به اجزاى خود پیدا مى كرد، در حالى كه او احتیاج به هیچ چیز ندارد.

2- خداوند جسم نیست زیرا هر جسمى محدود و متغیّر و فناپذیر است.

3- خداوند مرئى نیست یعنى دیده نمى شود، زیرا اگر دیده مى شد جسم بود و محدود و فناپذیر بود.

4- خداوند محل ندارد زیرا جسم نیست تا نیازمند به محل باشد.

5- خداوند شریك ندارد، زیرا اگر شریك داشت؛ باید موجود محدودى باشد، چون دو موجود نامحدود از هر جهت ممكن نیست، بعلاوه وحدت قوانین این جهان نشانه یگانگى او است.

6- خداوند معانى ندارد یعنى صفات او عین ذات اوست.

7- خداوند محتاج و نیازمند نیست، بلكه غنى و بى نیاز است؛ زیرا یك وجود بى پایان از نظر علم و قدرت و همه چیز كمبودى ندارد.

قرآن مجید مى گوید: لیس كمثله شىء(1)؛ «هیچ چیز مانند او نیست».



نوع مطلب : اصول عقائد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه 5 اسفند 1391 11:55
سلام
بسیار وبلاگ خوبی دارید خوشحال میشویم عکس و فایل های شما را میزبانی کنیم
آپلودسنتر عکس و فایل پی سی روم
آپلود اکثر فایل های کامپیوتری
بدون محدودیت
ثبت شده در ستاد ساماندهی
با ماندگاری همیشگی
بدون نیاز به ثبت نام
http://up.p30room.ir
با تشکر
شنبه 14 بهمن 1391 18:18
دیگر نگران آپدیت آنتی ویروس نود32 خود نباشید . گروه " ای سِت آنلاین" این مشکل را حل کرده است .فروش اکانت های اختصاصی آپدیت سرور آنتی ویروس نود32 با نازلترین قیمت در سراسر ایران .
اکانت های 90 روزه » 3000 تومان ( نصب بروی 2 سیستم )
اکانت های 180 روزه » 5000 تومان ( نصب بروی 3 سیستم )
اکانت های 365 روزه » 11000 تومان ( نصب بروی 5 سیستم )
-----------------------------------------------------------------------------------------------
تازه : اگر خواستی خودت سرور داشته باشی و اکانت اختصاصی بفروشی ما این سیستم رو نصب و راه اندازی هم میکنیم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
1**
ساعت فلش مذهبی 2*
3* 4** 5** 7** 8*******